– Modeller, filmer og tegninger som ble vist av det nye Lervigkvartalet var flotte, sier Kenneth Bøe. – Men trafikken er hovedproblemet. Mange sier fra om sine bekymringer, men de føler seg ikke hørt. Mange føler at det bare er en evig sirkel av ansvarsfraskrivelse. Utbygger legger ansvaret hos kommunen. Kommunen legger ansvaret på fylkeskommunen. Administrasjonen legger ansvaret på mannen i gata. Og inni her blander også uenige politikere seg inn.
Dette problemet gjelder flere byggeprosjekter her i øst. Folk blir ikke hørt og ingen tar et overordnet ansvar. Den store befolkningsveksten blir ikke tatt hensyn til, tilføyer Kenneth.
– Et annet stort problem er at skolen allerede er underdimensjonert. Det var planlagt 3 klasser på hvert trinn, men er nå bygget for 2 klasser per trinn. Til høsten venter nå 64 førsteklassinger. Sånn oppsummerte Kenneth Bøe fra Lervigbrygga.
Informasjonsmøte

Onsdag 29. januar holdt Stavanger kommune informasjonsmøte om Lervigkvartalet, Lervigparken og trafikksituasjonen i området. Møtelokalet på Lervig sykehjem var mer enn fullt og ekstrastoler måtte bæres inn. De fleste i salen var beboere fra nærområdet. Møtet skulle vare halvannen time, men ble forlenget med en time fordi det var så mange fra salen som ønsket å si eller spørre om noe. En del beboere forlot møtet i protest mot at de ikke slapp til og ikke fikk svar innen den oppsatte møtetiden.
Storhaug bydelsavis hadde lenge foreslått et informasjonsmøte og påtok seg å samle inn spørsmål fra innbyggerne. Edle Lerang Nes fra Områdesatsingen Storhaug presenterte alle spørsmålene for kommunen i forkant av møtet. Noen spørsmål ble besvart gjennom presentasjoner med film og bilder om Lervigkvartalet ved Jan Reidar Hammer, Lervig Idrettshall ved Oddbjørn Fiskå, Lervigparken ved Fredrik Kolnes, sambruk av kvartalet ved Elin Vagle og transport og mobilitet ved Christin Berg.
Biler i Haugesundsgata og buss/sykkel i Ryfylkegata
Byggearbeidene i Haugesundsgata vil bli ferdig i mars/april, fortalte Jan Reidar Hammer som er prosjektleder for Lervigkvartalet.
Forutsetningene for veinettet i gjeldende reguleringsplan ligger i hovedsak fast, forklarte Elin Vagle fra Head Energy (prosjektleder drift og sambruk av kvartalet). Haugesundsgata til bil og Ryfylkegata til buss og sykkel. Barn vil komme fra alle retninger og gatenettet inne i Lervigkvartalet blir bilfritt. All ferdsel med bil til kvartalet blir via parkeringshallen. I tillegg blir det et drop off for STOLT-elever i Rennesøygata og et annet for varelevering til sykehjem. Det blir sykkelparkering for skoleelever i Kavligata og parkeringsplass for sykkelvogner i direkte tilknytning til barnehagen.
Utfordrende tomt ift. trafikk
Christin Berg som jobber med transport og mobilitet svarte på noen av spørsmålene. Hun forklarte bl.a. at området inngår i sentrumsplanen og er den tettest bebygde bydelen med minst grøntareal. Hun forklarte også at Lervigkvartalet bygges på en utfordrende tomt i forhold til trafikk.
– Men det blir gode krysningspunkter, med opphøyde og belyste gangfelt, og vi anbefaler 30 km/timen selv om det ikke er svaret vi har fått fra fylket ennå. Hun oppfordret alle til å bidra til å redusere trafikkmengden i området. Og så vil trafikkbildet endre seg når biltrafikken føres tilbake til Haugesundsgata.
Hva skal seksåringene gjøre?
– Nå har vi hørt veldig mange fine ord og intensjoner, sa Erik Aarrestad fra Lervigbrygga da han som en av de første fra salen fikk ordet. – Men det blir frekt å si at vi skal ta oss av trafikksikkerheten. Det bygges enormt mange boliger. Og flere planlegges. Dette har vi visst lenge. Hvis alt som tilbys barn fra 6 år, er opplyste gangfelt så holder ikke det!
I dette området er det brannutrykninger, anleggstrafikk og farlig last fra tankanlegg i tillegg til vanlig biltrafikk, forklarte Erik. Hva er det dere som er ansvarlige har tenkt at seksåringene skal gjøre? Uten underganger? Ingen gangbroer? Innlegget fikk kraftig applaus fra salen.
Gjengangeren er trygge skoleveier
Mange lokale politikere og innbyggere, spesielt foreldre og FAU, har engasjert seg for tryggere skoleveier. Spesielt det siste året har bydelsavisa hatt mange artikler om dette. Høyst aktuelt akkurat nå er hvordan 64 ferske førsteklassinger skal ta seg trygt fram til Lervig skole i august. Totalt vil det bli ca 350-360 elever på den nye skolen.
Hvordan krysse Ryfylkegata?
– Jeg er imponert og synes dere har gjort et fantastisk arbeid med å få plass til alt i Lervigkvartalet, sa Helge Dagfinn Andersen fra Øvre Suldalsgate. – Men det er målt 22 000 biler i døgnet. Fartsgrensen må settes til 30 km/t. Vi vil ikke ha ulykker. Og hvordan skal alle barna krysse Ryfylkegata mellom Lervigkvartalet og Lervigparken?
– Ja, hvordan skal ungene komme seg trygt til skolen, spurte også Arne Bernt Dahle fra Siriskjær. 600 unger, 60 lærere og alle de andre. Pluss alle til butikken (Rema 1000). Alle skal opp Breivikveien. Vi tror ikke på løsningene som er presentert og frustrasjonen er stor.
– Jeg har aldri før vært med på at kommunen ikke har en egen oppfatning, konstaterte Bjørn Kristiansen som nylig flyttet inn i fargerike blokker i Haugesundsgata. Hva mener dere? Hvordan skulle trafikksikkerheten egentlig vært her? Som fagfolk er dere veldig utydelige på fagnivået.
Flere mente at den ansvarlige del av administrasjonen, de som ser totalen, må kunne svare. Så ble svar på de forhåndsinnsendte spørsmålene etterlyst.
Ansvarsfraskrivelse
Hvis dere ikke får svar, så plukk en politiker i et hovedutvalg, og be vedkommende ta det opp der så får dere svar, foreslo Rune Kommedal som ledet møtet. Han foreslo også at vi alle kan påvirke Rogaland fylkeskommune.
– Fartsgrensen er femti i tunnelen. Vi jobber med at det er dårlig sikt og for å sette ned farten, sa Patricia Mendez (H) som leder Storhaug bydelsutvalg.
– Det er vi politikere som vedtar planene, sa Maiken Ree (Ap). Derfor er det viktig at dere bruker oss. Kom til oss! Vi har åpne halvtimer på våre møter i Storhaug bydelsutvalg.
– Vi har sendt flere innspill til administrasjonen, men jeg er ikke fornøyd med svarene, sa Hilal Kocaguzel (Ap). – Bydelsutvalget har sendt innspill om gangbru. Når jeg viser til bekymringer, blir jeg bedt om å sende elektronisk svar. Jeg mener ansvaret må ligge hos administrasjonen. Kommunen skyver ansvaret til fylket. Er dere nær på fylket? Blir det en løsning som hjertesone ved skolen?
Det må komme trafikklys
Det blir nok en fantastisk skole, sa Jan Monstad fra Breivig og fortalte at han noen år tilbake var rektor på to skoler og at han nå er svært bekymret for trafikksituasjonen ved Lervigkvartalet. Det må selvfølgelig komme trafikklys, sa han. Barna skal jo gå til skolen. Noe må gjøres!
Dette vil jeg meddele min direktør høyt og tydelig, sa Rune Kommedal. Christin Berg sa at fylket ville se på om fartsgrensen kan settes ned når skolen starter. Og at kanskje det må være lyskryss et sted i Haugesundsgata.
Ikke skylde på hverandre
Unger er vimsete, sa en mann fra salen. Livet legges i grus når man mister en i trafikken.
Hva gjør vi nå? Spurte Rune Kommedal. For ikke å komme i den situasjonen du beskriver?
Christin Berg vil utfordre fylket på krysset i Haugesundsgata. At fartsgrensen skal være 30 ved skole. – Det forutsetter jeg at fylket forholder seg til. Og så må vi dempe biltrafikken.
– Siden skolen skal være her, hvorfor er det ikke flere gangfelt? Det funksjonelle nå er å ta vare på ungene, sa Bjørn Kristiansen. – Og ikke skylde på hverandre og fylket.
Ja, det er de grep Bjørn nevner som vi bruker, sa Christin. Prioritere gående og underordne bilene byen.
For lite parkering
Mange bedrifter bruker gjeste- og beboerparkeringene, forklarte en kvinne som har bodd i området siden 2012. Nye boenheter bygges uten parkering. Både NAV og Tou ligger inni boligområdet uten nok parkering til sine ansatte, ble det tilføyd fra salen.
Det er mye jeg kjenner på og er helt enige med dere i! Takk for møtet, sa Rune Kommedal helt til slutt.
Haugesundsgata er en fylkesvei. Innbyggere ble oppfordret til å sende epost til Fylkeskommunen om endringsforslag som gjelder den gata: ([email protected]).