Av Linn Steinhaug Ådnøy og Lila Mæland Amundsen (foto)
Aurora (15) har spilt piano på Stavanger kulturskole i fem år. Hjemme på Storhaug står et ordentlig piano i stua, og Aurora øver på det mellom tre og fem timer i uka.
– Jeg spiller for det meste sanger jeg har valgt selv, så da øver jeg mye hjemme fordi det er kjekt, sier Aurora. Det var foreldrene som fikk henne til å begynne å spille piano etter å ha prøvd seg på ballett. Med privattimer har hun sikret seg tett oppfølging og opplæring i alt fra teknikk til notelesning. Nå spiller hun også i bandskole, som er et eget tilbud på kulturskolen.
– Det kjekkeste med å gå på kulturskolen er at man treffer andre på sin alder som er interessert i det samme som deg, sier Aurora.
Hun håper å komme inn på musikklinja på videregående, men musikken er like mye en hobby for Aurora som en mulig yrkesvei i framtida.
– Å kunne spille et instrument er en god egenskap å ha. Det er også kjekt å spille instrument som hobby gjennom livet. Når man spiller et instrument lærer man mer enn å treffe en ball, sier Aurora.
En rastløs ballettdanserinne
Paula (14) har danset ballett siden hun var tre år gammel. Nå danser hun i tillegg moderne samtidsdans.
– Hvorfor begynte du å danse?
– Jeg var en rastløs unge som ikke klarte å sitte i ro. Moren min meldte meg på dans for at jeg skulle bruke energien min godt. Samtidig har jeg gått på ridning, turn, innebandy og seiling. En periode satset jeg mest på seiling, men jeg fant ut at jeg likte best å danse. For noen år siden begynte jeg å danse i et ballettprogram fire timer i uka, i tillegg til en time med moderne samtidsdans, forteller Paula. Dansingen har endret synet hennes på trening.
– Jeg har innsett at trening ikke behøver å være et slit. Det er morsomt å kunne gjøre det man elsker samtidig som man trener kroppen, sier Paula. Hun mener at kulturskolen både gir venner og har gode lærere som får elevene til å føle seg velkommen.
– På ballettprogrammet får jeg mange muligheter, også gratisbilletter til forestillinger. Nylig så vi en nydelig fremføring av elever i Nasjonalballetten UNG. Vi fikk også muligheten til å sende en audition-video til Valdres sommer ballett. Jeg skal reise til Oslo med en dansevenninne for å lære av ulike danselærere i et intensivt kurs i en uke, forteller Paula.
Hekta på hiphop, ballett og jazz
Ingrid er utdannet danser og dansepedagog og brenner for å få med seg flere ungdommer på dans på kulturskolen, hvor hun har vært danselærer i tre år.
– Stavanger kulturskole har vært en stor del av min oppvekst, den er både en plass for elever som vil bli gode i et fag, men også for elever som ønsker å ha en kjekk hobby på fritiden, sier Ingrid. Hun mener dans er et godt alternativ til ballsport for ungdom.
– Man får fysisk aktivitet av å gå på dans, rytme gjennom musikken og det å være i en sal fylt med andre som er interessert i det samme som deg.
Ingrid lærer bort så forskjellige dansestiler som hiphop, ballett og jazzdans.
– En typisk dansetime består av oppvarming, demonstrasjon av nye dansetrinn og elementer. Jeg avslutter timene med kreativt arbeid som improvisasjon. Elevene skal kjenne at kroppen har jobbet hardt, sier Ingrid. Hun kan fortelle at danseelevene jobber tett sammen i timen, de lærer å være kreative og blir godt kjent med hverandre.
– Prøv det, du kommer til å bli overrasket. Det er utrolig lett å skape sin egen tankegang om at man ikke er god nok eller elegant nok. Dans handler om mye annet enn å være elegant. Du vet aldri hvordan en aktivitet er før du har prøvd, sier Ingrid.
Solotimer med operasanger
Hvis dans er et bra alternativ til fotball eller håndball, så er sang minst like bra. I hvert fall hvis vi spør Wibeke Wetaas, sanglærer og utdannet klassisk sanger med store operaroller på CV-en. Wibeke har sunget siden hun var liten, gått i kor og ensemble.
– Sang er noe alle kan lære og kose seg med, du kan bruke sang i mange sammenhenger, og du får jobbet med deg selv. Det er ikke bare som når foten treffer en ball, det er hele kroppen, forklarer Wibeke. Hun minner om at sang er veldig knyttet til hvordan man har det – det er en fin måte å uttrykke følelsene sine på. Alle elevene som går på sang, blir vant med å framføre musikk. De har også et kor som har et spesielt godt miljø.
– Flere burde prøve seg på sang, og du trenger ikke å være et naturtalent. Mange er veldig nervøse i begynnelsen, men det er bare fram til de lærer måter å uttrykke seg på, forteller Wibeke.
Fakta: Kulturskole for StorhaugStavanger kulturskole tilbyr undervisning etter normal skoletid i Bjergsted. Dans: Samspillsfag: Instrumenter: |