– Bussen skal sørge for at beboere og de som jobber i området skal komme seg raskere til og fra bussholdeplassene ved Bekhuskaien og Kjelvene. Og gjerne bytte ut bilen med mer bærekraftige reisevaner, forklarer Narve E. Endresen som er prosjektleder for smartere transport i Kolumbus.
Sigrid Bækholt [email protected]
Ruten skal trafikkeres av en selvkjørende minibuss som skal kjøre i skytteltrafikk rundt Badedammen. Pilotprosjektet har en varighet på to år og er finansiert av Samferdselsdepartementet. Kolumbus var først i Norge til å teste selvkjørende buss i rute på Forus i 2018.
– For å få til denne ruten med elbuss har vi hatt et usedvanlig godt samarbeid med Eli Nessa i Urban Sjøfront og Kristin Gustavsen i Stavanger Sentrum, som begge har heiet oss fram, sier Endresen. -For ikke å glemme Leif Solland som sa ja til garasje for bussen i Pedersgata.
Mini-elbussen har vanligvis plass til elleve passasjerer, men vil ta om bord færre nå under korona-situasjonen. – Det er utfordrende å starte en ny bussrute i akkurat disse dager, sier Endresen. -Vi følger smittevernrådene nøye og har derfor begrenset kapasitet om bord.
Det vil alltid være en autorisert operatør om bord som kan styre bussen forbi uventede hindringer i kjørebanen. -Sikkerhet er i førersetet, og bussen er spekket med sensorer. Med en gang noe kommer innenfor bussens sikkerhetssone, vil den stoppe, forklarer Endresen.
Bussen vil kjøre fram og tilbake mellom Bekhuskaien og Kjelvene fra 07 til 17 på hverdager. Det er satt opp nye holdeplasser med skilt på Kjelvene (over gata for Nevlands), i Badehusgata (ved Ramslandssmauet) og en holdeplass på Verven nær Badedammen. Bussen snur og stopper rett etter å ha rundet rundkjøringen der Verven møter Bekhuskaien.
– Bussen vil kjøre ca tre ganger raskere enn om du skulle gått. Du validerer billettappen eller Kolumbuskortet som i en vanlig buss, forklarer Endresen. -Vi gleder oss veldig til å se hvordan våre reisende mottar denne selvkjørende bussen. På prøveturene og den første ordinære rutedag har vi fått mange hyggelige vink fra folk i området.
Selvkjørende elbuss-rute 17 fra Kjelvene til Bekhuskaien
- Kjører hverdager kl 07-17
- Fart inntil 18 km/t
- 8 faste seter og 3 klappseter
- Elektrisk rullestolrampe
- Kan styres manuelt om nødvendig
- Alle Kolumbusbilletter er gyldige
- Reservebuss ved eventuell driftsstans
- Sanntidsapp’en vil vise hvor bussen er.
Garasje i Pedersgata 117
Bydelsavisa fikk flere fornøyelige gratisturer med den nye elbussen da bussrute nr 17 åpnet onsdag 25. november.
Både prosjektleder og operatør hadde mye å fortelle! Blant annet at Elbussen lades en time hver dag, fra 11.30-12.30. Og så har den egen garasje i Pedersgata 117.
Jeg ringte Lisa Thelin Knutsen som vet nesten alt som er verdt å vite om alle hus i Pedersgata.
Hva kan du fortelle om akkurat disse husene før i tiden?
– Pedersgata nr 117 har neppe vært brukt som bolig for jeg finner den ikke på eget matrikkelnummer. Har det vært en stall her? Et verksted? En garasje? Dette vil jeg gjerne vite mer om! I nabohuset som er revet, nr 119, drev St Johannes menighet en barnekrybbe sånn at mødrene kunne gå på arbeid i hermetikkindustrien. I nr 115 bodde forfatteren og redaktøren Karsten Rødder en periode av sitt barneliv.
– Samhold hadde en lastebil og i garasjen, i Pedersgata 117, hang et hus som de senket ned på planen når de skulle på tur, forteller en mann som bodde i området. Denne historien bekreftes av Kjell Jakobsen som forteller at det var en kasse av et hus med vinduer i som sto på planen og som de satt inni bl.a. når de skulle på ferie til Samholds hytte i Hunnedalen. Kjell husker også at det var en snekker som holdt til i byggets øverste etasje.