Sigrid Bækholt
[email protected]
I tillegg er kvaliteten utrolig bra! Det ble en veldig heldig timing for Lervigkvartalet! 25 000 m2 er levert til budsjett! Det fortjener både byggeledelse og prosjektledelse honnør for. Geir Olsen vet nesten ikke hvilke ord han skal bruke som nok kan fullrose både den nye skolen og hele Lervigkvartalet.
Skolens nye ledelse samler seg rundt bordet i arbeidsrommet som heter Svankevigå. De har mye å fortelle om alt som skal gjøres før nye Lervig skole åpner i august.
En skole bygd for framtiden
– Det er veldig spennende med en helt ny skole i en etablert bydel, innleder Linn Endresen som er avdelingsleder for 1-3. trinn. – Vi tilbyr noe nytt, en skole bygd for framtiden. Klasserom og skolegård er bygd noe annerledes for å inkludere alle. Og så er bygget planlagt sammen med aktørene, og det er helt spesielt.
Ungene på SFO vil få mat og frukt hver dag
– Vi er kjempegodt i gang med planlegging, sier Ida Kaltveit som er avdelingsleder for SFO. – Vi får et kjempefint kjøkken med egen kjøkkenansvarlig. Ungene vil få mat og frukt hver dag. I tillegg får vi kjekke aktivitetsrom som dansesal, stor gymsal som kan deles i tre, kunst og håndverksrom og et bibliotek som blir hjertet i skolen.
Fjerdeklassene får også bruke fritidsklubbens lokaler en dag i uken etter skoletid. Da jeg så stillingsutlysningen bare måtte jeg hit! Vi blir drevet framover, bl.a. av energien til Geir.
Vi har et unikt samarbeid med ledelsen på barneskolene. Vi vil at overganger for elevene skal skje så smooth som mulig.

Bygd med tanke på inkludering
– Jeg ble fortalt at bygget var bygd med tanke på inkludering, ikke med en adskilt STOLT-avdeling, men med egne rom på hvert trinn, forteller Elin Håland som er avdelingsleder for STOLT. – Jeg har jobbet med dette feltet i alle år. Dette ville jeg være med å bygge opp!
Våre elever har omfattende lærevansker og trenger spesiell kompetanse hele dagen. Vi blir ca 15 elever og 19 ansatte. Elevene skal fysisk bli er en del av det store fellesskapet og hører til i ordinære klasser.
Bydelen fortjener denne nye flotte skolen
– To-tre år har jeg visst at jeg ville akkurat hit, forklarer Maren Songe-Møller som er avdelingsleder for 4-6. trinn. – Jeg er glad i Storhaug og synes denne bydelen fortjener denne nye flotte skolen. Vi har ventet lenge.
Jeg er også veldig glad på Nylund skoles vegne. At de nå endelig får samlet alt på skolen og at det midlertidige brakkelivet på Midjord tar slutt.
Det kjennes veldig meningsfylt å jobbe her og være med å bygge opp noe nytt med spennende nye tanker.
En rolig start på dagen
– Vi vil at alle skal få en rolig start på dagen, forklarer rektor Geir Olsen. – At dagen tunes inn på rolig vis. At det blir en god og inkluderende oppstart for alle.
Jeg er veldig glad for at vi holdt til i Kvitsøygata 3 før vi flyttet hit. Der ble vi bl.a. kjent med lederne for områdesatsing, Storhaug Unlimited, fritidsklubb og frivilligsentral. Nå skal vi dyrke dette samarbeidet videre i et flerbruksbygg som gir mange muligheter.
Skolen som hjørnesten
– Det blir spesielt at vi så lett kan få til samarbeid med mange forskjellige aktører, tilføyer Maren. – Skolen, og hele kvartalet, blir en viktig hjørnesten i bydelen Storhaug. Skolen vil få en stor plass i barnefamilienes liv og bli en viktig del av oppveksten.
Vi vil gjerne takke alle som har levert inn leker, brettspill osv. Vi har nå et helt rom med brukbart utstyr. Vi har også fått ekstra midler og vil kjøpe inn hengekøyer, fiskestenger, stormkjøkken og mye annet kjekt til uteskole.

Sammen skal vi starte en fantastisk skole
– Jeg har hatt gleden av å arbeide med disse fire hyggelige og kompetente medarbeiderne siden februar, sier Geir. – Sammen skal vi starte en fantastisk skole! På kort tid er 60 andre også ansatt. Vi fikk samla alle fysisk for tre uker siden. Da de så bygget, ble de målløse! Noen kunne hoppet over sommerferien, så ivrige var de etter å komme i gang.
Hvor mange blir dere til sammen?
– Fra Nylund skole kommer 200 elever, 8 lærere og 4 miljøarbeidere. Fra Storhaug skole kommer 40 elever, men ingen ansatte. Så blir det 15 elever og 19 ansatte på STOLT. Noen av elevene er fra Storhaug.
Og så kommer noen og 60 av elevene rett fra barnehagene. Det er jo egentlig de som starter den nye skolen. De første elevene som går bare her, filosoferer Geir.
– Vi planlegger ut fra 330 elever fra 1-6. klasse. Det blir uten 7. klasse dette første året.
Er det nok plass til alle elevene?
– Noen trinn er veldig fulle akkurat nå, men elevtallet varierer fra dag til dag, forklarer Geir. – Noen søker seg hit, andre flytter eller søker seg vekk. Denne delen av bydelen har en del gjennomtrekk med så mange leilighetsbygg.
Men måten skolelokalene er bygd på gjør at vi kan ta imot mange elever. Og samla sett i bydelen er det nå god kapasitet, beroliger Geir.
Hva blir det viktigste framover?
– Vi må ha mye kontakt med alle ansatte. Det er mye som må avgjøres allerede nå, f.eks. timeplaner, organisering, innkjøp av bøker osv.
I prosessen framover skal vi dyrke samholdet og fellesskapet, forklarer Geir. – Det som skal bli selve skolens identitet – DNA-et. Vi må stake ut retningen sammen med foreldrene og elevene. Vi har allerede hatt både foreldre- og elevmøter. Disse stemmene er veldig viktige også i den overgangsfasen vi er i nå.
Bred kompetanse
– Det er så spennende med STOLT-avdelingen, sier Maren. – Jeg håper spisskompetansen de har vil dryppe over på ordinær undervisning.
– Til sammen har vi enormt stor variasjon i kompetanse, tilføyer Ida Kaltveit. – Det er bra at vi tenker forskjellig om ulike saker.
– Denne allsidige kompetansen vil til sammen bli et utrolig sterkt lag rundt hvert enkelt barn, sier Geir. – Vi vil bygge opp om det tverrfaglige samarbeidet.
Og så må vi få til lekende overganger hvor vi tar vare på barnet i barnet. Dette bygget inviterer til å ta leken på alvor. Og så blir vi en hjernevennlig skole.
Snart får elevene se skolen
10. og 12. juni blir spennende dager. Da kommer alle de nye elevene for å se sin nye skole.