Uteområder bør føles som «alles hage»

Her sitter crewet og forbereder et oppdrag. Hvilke spørsmål er nødvendige for å finne den riktige informasjonen?
Del på Facebook
Et perfekt hengested for ungdom er benker og bord med overbygg i nærheten av vakker natur. Og gjerne en lang turløype langs sjøen, en som går helt til sentrum.

Sigrid Bækholt
[email protected]

Mange ungdommer synes det er for mye grått og hardt gulv i uteområdene og for lite grønt. Et crew fra Unglab gjennomførte i oktober en sprint for å finne ut hva ungdom på Storhaug gjør i fritiden, deres behov, holdninger og utfordringer. 12 ungdommer på 16 og 17 år har intervjuet 48 ungdommer i sine nettverk og fra sine skoler.

Ungdommene har nå mye kompetanse og trenger flere oppdrag, både private og kommunale.

Her er noen av svarene fra ungdommene.

Ungdoms utfordringer:

  • Savner busser som går sent for å komme trygt hjem på kveldstid
  • Ønsker flere bysykler og bysykkelstasjoner
  • Metropolis rives – trenger et sted som er nytt og fresht
  • Savner f.eks. musikkstudio og kunstrom
  • Ønsker steder med ulike aktiviteter innendørs og utendørs. Variasjon!
  • Altfor få søppelspann – ungdom reagerer på mye søppel rundt omkring
  • Utrygt på kveldstid – flere har opplevd ubehagelige situasjoner

 

Viktig i uteområder:

  • Tak som gir ly for været er ­veldig viktig
  • Benker, liggestoler, rene bord og gode stoler
  • Gress, trær, blomster, planter og sjø – alle har ikke hage
  • Uteområder som føles som ­alles hage
  • En lengre turløype enn den som finnes i dag
  • En lang turløype langs vannet, helt til sentrum

 

Kunst og kultur – ikke bare idrett

Mange ungdommer ønsker seg flere baner for å spille basket og fotball uten å være organisert. Men like mange ønsker seg dansemuligheter, musikkstudioer og scener.

– Siden i sommer har Bjarte Bøe fra Sopra Steria jobbet med å videreutvikle Unglab som metodikk og verktøy på vegne av Områdesatsingen, forklarer Camilla Aas som er rådgiver for Områdesatsingen på Storhaug.

Hva er UngLab?

  • En agmedvirkningsmetode for å:
  • Engasjere ungdom i lokale saker
  • Få bedre beslutnings­grunnl

Metoden er utviklet av

Stavanger kommune. Ungdommene ble rekruttert gjennom UngJobb. Ungdomsgruppa kalles et crew. Ungdommene intervjuer fem andre ungdommer fra sitt nettverk. Crewet presenterer innsikten for kommunen. Prosessen kalles en sprint. UngLab vil gjerne ha flere oppdrag. Både fra kommunale enheter og fra private. Det er bare til å ta kontakt.

Epost til: [email protected]

 

Designer utebenker for produksjon

Et samarbeid om et felles produkt førte til at elevene ble bedre kjent på tvers av avdelingene.

– Arkitektfirmaet Helen og Hard og kunstneren Anna Ihle har vært med på laget når 250 Godalen vgs-elever i vinter har deltatt i et større prosjekt for å designe og lage møbler til skolens uteområde, forteller Solveig F. Løndalen, avdelingsleder for teknologi- og industrifag.

Prosjektet startet med Kick-off og innovasjonscamp torsdag 7. desember. Det kreative ideverkstedet ble ledet av Tom Sjøen fra Ungt Entreprenørskap. Elevene fikk oppdraget om morgenen og laget i løpet av dagen små modeller og en skisse som beskrev deres ide til hvordan benken kan bli. Mot slutten av dagen ble modellene stilt ut og juryen kåret noen vinnerbidrag.

– Etter dette har elevene på HDP (håndverk, design og produktutvikling) og FBIE (frisør, blomst, interiør og produktutvikling) videreutviklet skissemateriell, forteller Solveig. -De har laget både todimensjonale og tredimensjonale skisser og modeller.

I skisseperioden hadde elevene besøk av arkitekt fra Helen og Hard som veiledet elevene. Dette var veldig vellykket, og ble godt mottatt av elever og lærere. 20. februar kåres den endelige vinneren.  Da bestemmer juryen hvilket design som skal settes i produksjon. Vi har som mål at selve benkene skal være klare til avduking før skoleslutt.

Fra hvilke fag deltok elevene?

– De kom fra teknologi og industrifag, byggfag, frisør, blomst interiør og eksponeringsdesign og håndverk, design og produktutvikling. I dette tverrfaglige prosjektet har elevene lært ulike fag gjennom konkrete oppgaver som designprosess, produksjon, materialvalg og bærekraft.

Målet har også vært å bygge bro mellom elevene i de ulike avdelingene. Et samarbeid om et felles produkt førte til at elevene ble bedre kjent på tvers av avdelingene. Dette er positivt for skole­miljø og samhold, sier Solveig.

Samarbeid med næringslivet

– Vår skole utdanner fagarbeidere som skal ut i yrkeslivet. Vi ønsker å gi elevene våre mest mulig relevant undervisning. I dette prosjektet var vi så heldige å ha med oss Ungt entreprenørskap, arkitektbyrået Helen og Hard og kunstneren Anna Ihle som samarbeidspartnere. De har deltatt både i veiledningsarbeid og i juryen for å kåre hvilken benk som skal bygges.

(Storhaug Bydelsavis nr1 – 2024)