Sigrid Bækholt
storhaug_bydelsavis@outlook.com
Reidar Berge vokste opp i en barnerik familie med syv søsken og var bare 6 år da faren døde. Moren måtte forsørge seg selv og de åtte barna og jobbet i hermetikkindustrien.
Etter folkeskolen jobbet Reidar som avisgutt i fem år. Samtidig var han elev ved Stavanger Tekniske Skole. Allerede som 15-16 åring fikk han vist frem sine kunstneriske evner da han stilte ut tegninger i avislokalene til Stavangeren.
Som attenåring ble han elev av Leiv V. Søiland på Stavanger Tegneskole samtidig som han fikk undervisning av stavangermaleren Thoralf Gjesdal. Han var også elev av billedhoggeren Magnus Vigrestad. Han er nær 40 år når han begynner på sin formelle kunstutdannelse på Statens Kunstakademi (Oslo) under Reidar Aulie.
Som voksen bodde han bare et par kvartaler fra barndomshjemmet på Blåsenborg. I Nedre Dalgate 18 (nær Nytorget) hadde han også atelier med panoramautsikt mot innseilingen til Vågen. Han kunne se hundrevis av trehus med skeive, røde tak mot Rosenberg, alle øyene mot nord og Ryfylke i øst.
I 1994 kjøpte Reidar Berge den tidligere hermetikkfabrikken Mira i Almenningsgata 8 på Verket. Murbygningen, fra begynnelsen av 1900-tallet, har tidligere inneholdt dampsag, vedkløveri, kaffebrenneri, korkproduksjon og etter hvert hermetikkindustri.
Ved hjelp av håndverkere og gode venner fikk Reidar satt bygningen i stand og innredet atelier, galleri og lagerplass. I 2002 ble Reidar Berge stiftelsen opprettet og i 2005 ble Reidar Berge Museet offisielt åpnet.
– Reidar Berge Museet inneholder 400 malerier, 127 pasteller, 34 skulpturer og 14 tegninger fra hans produksjonstid over 65 år, forteller Berit Wathne.
Reidar Berge døde 3. november 2006. Dagen før mottok han Kongens fortjenestemedalje. I 2012 gjorde gatenavnutvalget vedtak om at østre del av Verksgata skulle hete Reidar Berges gate.
Hans badebilder fra sjø og vann, hans bybilder fra havnen og sentrum, hans morsomme klovnebilder og hans livsbejaende malerier av unge mennesker i lek kom til å glede mange.
Bård Humberset
Samlingen inneholder glitrende bilder fra barns friluftsliv som utfoldet seg i solen og vannet, rundt Badedammen, nede ved foten av Blåsenborg.
Arild Haaland
Reidar Berge er nesten besatt av en antiautoritær holdning som han også gir uttrykk for i sin billedkunst, først og fremst gjennom Holocaust-maleriene, serien om jødefolkets lidelseshistorie.
Fredrik Koch.
Reidar Berge – en maler i byen. Reidar Berge museet 2005.
Reidar Berge – fra Badedammen til Holocaust – Samtidssyner fra Blåsenborg. Av Arild Haaland 1997
Verket – Fra seil til presse, Erling Jensen. Piren Forlag 2016.