– Med Geirs hjelp kan jeg bo hjemme

Torstein Gilje (92) og Geir Andrew Heim (54) stortrives i hverandres selskap. Foto Sigrid Bækholt
Del på Facebook
– For noen år siden var jeg på jakt etter en butikk som kunne levere varer hjem til meg og fikk heldigvis kontakt med Geir på Joker i Jelsagata, forteller Torstein Gilje. – Det kan jeg, svarte Geir, men det må være på Storhaug!

Sigrid Bækholt
[email protected]

Geir Andrew Heim driver Joker i Jelsagata, butikken som er en svært viktig del av livet for mange mennesker på Storhaug. I hele sitt voksne liv har han hjulpet sine nærmeste. Geir har et svært utvidet begrep om hvem som er hans nærmeste!

Butikken er en nærbutikk i ordets beste forstand og har en god stab med serviceinnstilte medarbeidere. Utenfor butikken settes opp border og stoler og det tilbys gratis kaffe. Butikken er en institusjon i nabolaget og et svært viktig sosialt treffsted for mange beboere.

Svært mange skryter av god service hos alle hos Joker?
– Jeg er midt i femtiåra og de fleste ansatte er mye yngre, forklarer Geir. – Jeg deler mine erfaringer. Jeg forteller om alle mine gode opplevelser sammen med kund­ene, eller min utvidede familie, for å si del slik. Viktigheten av å bety noe for sine medmennesker. Benjamin, som er assisterende butikksjef og nå tar lappen, gleder seg til å bringe varer hjem til kundene når jeg har ferie.

Jeg får være med når Geir skal levere varer til Torstein Gilje i Nymansveien. Geir låser seg inn med egen nøkkel. I andre etasje blir det et varmt og hjertelig møte med Torstein. Geir setter varene på plass i skap og kjøleskap og frukten legges på fat. Så tar han Torstein i armen og geleider ham til sofaen i stuen.

Fantastisk hjelp og service

– Det vekker oppsikt når jeg forteller mine venner om den fantastiske hjelp og service jeg får, forteller Torstein. – Jeg kan ikke få skryte nok av Joker! De tar imot bestillinger fra folk som ikke klarer å handle selv, og bringer var­ene hjem til dem en gang i uka.

Geir tar som regel den jobben selv, og slår samtidig av en prat og hører hvordan det går. Han ser på dette som en meningsfull oppgave og bringer på den måten glede og humør inn i hjemm­ene. Denne tjenesten betyr utrolig mye for mange i hverdagen og blir satt stor pris på.

Under pandemien betydde vare­leveringen ekstra mye siden dagsentre og andre faste tilbud var stengt, og mange satt alene.

Hva betyr hjelpen for deg?
– Jeg er 92 år, har dårlig syn og kan ikke gå til butikken for å handle. Hjelpen betyr at jeg fortsatt kan bo hjemme. Og det vil jeg så veldig gjerne. Min oldefar bygget dette huset som jeg har bodd i siden 1955. Min kjære kone døde for et par år siden. Før laget jeg middag selv. Nå blir det mest Fjordland og så middag på dagsenteret på Ramsvigtunet tre dager i uka.

– Geir gjør så mye mer enn å levere varer, tilføyer Torstein. – Nylig skulle jeg sende et brev og Geir både skrev på konvolutten og postet brevet. Andre ganger kan det være å skifte en lyspære eller andre viktige hverdagsoppgaver som noen av oss ikke klarer selv lenger.

Hva hjelper du til med Geir?
– I uka før påske satt Torstein i trappa da jeg kom, forteller Geir. – Han var ganske fortvilet. Han hadde ikke bestilt medisiner i tide og påsketuren sto i fare. Hva skulle han gjøre? Dette måtte ordnes, tenkte jeg. Det blei mye styr og tok mye tid, men det ble ordnet i tide!

Hvor mange kunder kjører du varer hjem til?
– Mja, det er vel omtrent 12 stykker – i alder fra 66 til Torstein som er den eldste.

Hva betyr det for deg?
– Det betyr veldig mye for meg at jeg kan hjelpe andre, det er rett og slett givende.

I begynnelsen av april ringte den yngste som jeg hjelper. Det var tidlig om morgenen og snøfall. Hun fikk ikke tak i drosje og skulle være hos tannlegen om 20 minutter. Da fikk jeg på meg buksa i en fart, kasta meg i bilen og fikk hentet både henne og rullatoren. Og jammen rakk vi det!

Rørende brev fra en datter

– Se dette brevet som jeg fikk for et par dager siden! Det er så rørende, forklarer Geir og snufser litt. – Jeg tar så lett til tårene.

I brevet skriver datteren om da hennes foreldre etter hvert ikke lenger klarte sine daglige innkjøp på grunn av alder og sviktende helse og fikk varene levert fra Joker i Jelsagata.

«Min mor ble enke i høst, og den omsorgen som ble, og blir vist henne fra denne kjøpmannen var, og er utrolig rørende for oss pårørende. Det kom kondolanser fra Joker i Jelsagaten, de tar seg tid til mimring om alle gode samtaler mens hennes mann levde. Denne butikken er en «gave­pakke» til eldre og ensomme mennesker. Det går nesten ikke an å sette ord på hvor mye de betyr i hverdagen for enkelte av sine kunder. Som min mor sa det når hun ble syk med covid: De fortjener Kongens fortjenestemedalje i gull.»

– Å få et brev som dette er belønning mer enn god nok for meg, sier Geir. – Alt i livet handler ikke om penger. Jeg har et rikt liv og har funnet balansen mellom drift av butikken og å gjøre mer av det som betyr mye. Storhaug er i mitt hjerte og butikken er mitt barn. Hjelpen jeg gir betyr at nestekjærlighet og medmenneskelighet får prege min hverdag. Det er jeg takknemlig for.