Sigrid Bækholt [email protected]
Hentet fra Storhaug Bydelsavis nr 3 – 2018
Hva er Storhaug Productions?
– Vi er et lokalt produksjonsselskap som jobber med kommunikasjon på sosiale medier (SoMe) og programmering av innhold til kulturlivet, forteller Stian Robberstad. -Vi ser kultur i et byutviklingsperspektiv. Storhaug Productions står blant annet bak festivalen «ByBarn» som retter seg mot urbane barn og familier i Stavanger sentrum. I den festivalen samarbeider vi med aktører som Stavanger Kunstmuseum, Kunsthall Stavanger, Arkeologisk Museum, Filmkraft, Artvanz, Stavanger Kammermusikkfestival, Oljemuseet og Stavanger Sentrum AS. Nå jobber vi med et barneprogram til årets Gladmat satsing på Nytorget/ Pedersgata.
Hva vil du si om ByBarn kulturfestival?
– Vi vil stimulere barn og ungdom til økt forståelse og bruk av ulike kulturuttrykk samt å aktivere Stavanger sentrum via det lokale kulturlivet. Festivalen inviterer profesjonelle kunstnere og kulturaktører til å skape og formidle kunst av høy kvalitet for denne målgruppen. Festivalen ønsker også å se nærmere på barn og ungdoms forhold til begreper som urbanitet og identitet. Vi fokuserer på brukermedvirkning og kulturopplevelser av høy kvalitet og ønsker også å utvikle nye konsepter i formidling og produksjon rettet mot barn unge. Videre ser vi behovet for å styrke samarbeidet mellom institusjonene samt å bygge og opprettholde lokale nettverk. Vi ønsker å utvikle nye formidlingsstrategier.
Historien bak – hvordan startet dere?– Vi hadde og har et ønske om å formidle kultur til flest mulig. Også for dem som aldri blir eksponert for kunstuttrykk. Endringer i jobbsituasjon, vi sluttet begge på Tou Scene, gjorde at vi gjenopptok en gammel drøm om å starte for oss selv.
En vårdag i 2016, på vei til Toscana, ble vi sittende å diskutere ulike konsepter på Schiphol i Amsterdam. Domene og rettigheter til navn ble kjøpt på vei inn i flyet og da vi landet i Toscana var konseptet klart, forteller Stian.
Hva slags oppdrag får dere?
– Vi får oppdrag både fra det etablerte og det uetablerte kulturlivet. Det kan være en aktør som arrangerer en større konsert i Stavanger, men som selv bor i Oslo og trenger noen som har kjennskap til de lokale forholdene. Vi kan være bindeledd mellom arrangør og konsertsted samt skreddersy markedsføring mot et lokalt publikum.
Vi har det siste året gjort all kommunikasjon på sosiale medier for den Oslo-baserte teatret-gruppen StatsTeateret.
Tidligere i år arrangerte vi et familiearrangement i «Fargegata» på oppdrag fra Kreftforeningen.
Nå planlegger vi et familie/barneprogram under årets Gladmat på Nytorget.
Vi skal også ha sommerferie i New York hvor vi skal prøve ut et nytt konsept som vi kaller «Munch in The Park». Vi inviterer barn til å tegne egne versjoner av noen av Munch´s kjente og mindre kjente kunstverk med kritt i et utvalg av byens parker.
Hva slags oppdrag drømmer dere om?
– Et drømmeoppdrag må være å skape innhold for en festival, konsept eller institusjon i New York.
Har dere et spesielt forhold til New York?
– Ja, hele familien har et spesielt forhold til New York. Dette blir den fjerde sommerferien vi tilbringer i New York i den samme leiligheten i Brooklyn. I nabolaget i Williamsburg har vi vært vitne til store endringer. Williamsburg er et av områdene gentrifiseringen har vært nådeløs mot på godt og vondt.
Å gå eller skate i nabolaget til Miles Davis eller gå rett inn i en innspilling av HBO serien GIRLS er gøy. Som europeere flest har vi alle et forhold til Amerika gjennom familie som flyttet «over there».
På det meste bodde det over 60 000 nordmenn i Brooklyn. Det er rørende å tenke på alle som reiste fra hjemlandet sitt for å prøve lykken i Amerika. Det skaper også en spesiell energi når så mange drømmer og ambisjoner møtes på et sted.
Hva er planene fremover?
– Vi jobber kontinuerlig med å etablere nye samarbeid og har flere spennende planer for fremtiden, sier Stian Robberstad.