Sigrid Bækholt
[email protected]
De toger forbi med gule refleksvester, to og to i lange rekker med skolebarn, lærer foran og lærer bak. Hele tredjeklassetrinnet fra Storhaug skole er på vei til Kyviksmarka.
Ved ankomst sprer elevene seg fort til yndlingsstedene sine. De er godt kjent. De har vært på Kyviksmarka svært ofte det siste året.
– Vi er heldige som har dette fine området i nærheten, sier lærer Tine Andersen. -Vi bruker marka veldig aktivt. Kyvigen er vår utvidede skolegård.
Er det rullering for bruk av uteområdene?
– Hvert friminutt er vi i den lille parken ved Jokeren. I utetimene rullerer vi mellom Oftedals plass og Kyvigen. Men du må snakke med Susanne, hun styrer klassenes rulleringsplaner på uteområdene, forklarer Tine.
– Ikke så mange egnede områder
– Vi bruker uteområdene på en annen måte enn før, forklarer Susanne Rodvelt Haugland, avdelingsleder og skolens ansvarlige for rullering av klasser på uteområdene.
– Skolegården til Storhaug skole er svært liten. Det er ikke fysisk mulig for hele skolen å ha friminutt på en gang, selv uten Korona. Vi har mange forskjellige klasser som skal være på ulike forskjellige områder hvert friminutt. Vi merker at det ikke er så mange egnede områder i gåavstand for friminuttene, sier Susanne.
Klasser gikk fra sted til sted
– Det var verst da skolene åpnet og fram til sommeren i fjor. Alle skolene og alle barnehagene skulle være mye ute. Klasser gikk fra sted til sted. Var noen kommet allerede så var det bare å traske videre. Mange var tidlig ute om morgenen for å kapre de beste stedene først. I den perioden hadde vi alltid en klasse på lekeplassen ved Tou (Scene), i Geoparken, parken ved Aftenbladet, Oftedals plass, Vår Frues plass, Kyviksmarka osv.
Andre må vike
Har andre måttet vike fra plassene?
– Ja, det fungerer sånn at når en klasse først har «tatt» et område så har f eks barnehagebarn på tur måttet vike. Ja, det er nok også mange andre som ikke har kunnet bruke lekeplasser og friområder som de gjorde før.
Skolene delte områdene
Ble uteområdene delt mellom skolene?
– Vi ble tidlig enige om at Storhaugmarka «tilhører» Nylund skole og at Kyviksmarka «tilhører» Storhaug skole.
Elevenes delte dagsverk
Hva ble endret når skolene startet høsten 2020?
– Elevenes skoledager er nå delt i tre forskjellige dagsverk. 1., 2. og 3. trinn begynner klokka åtte, 4. og 5. trinn klokka 8.15 og 6. og 7. trinn klokka 8.30. Skolegården er delt fysisk med bånd slik at den kan brukes av to trinn samtidig. I tillegg skal det være avstand mellom klassene. Et trinn er alltid på Kyviksmarka og ofte er et trinn på Oftedals plass, forklarer Susanne Rodvelt Haugland.
Her kan det lett bli bedre!
På Sven Oftedals plass har klasse 1b fra Storhaug skole utetime og har fordelt seg på aktiviteter som yatzy, karusell og klatrestativ. Været er varmt og sola skinner. Våren er i anmarsj. -Dette er bra for dem, de storkoser seg ute i varmen, sier lærer Susanne Helgeland.
Hvilke lekeplasser liker dere best?
Barnas hender spretter i været, dette har de meninger om! De fleste svarer Fiskelekeplassen (på Kjelvene) for der er det både båt, fisker og klatrestativ. Stjernelekeplassen (i Lysefjordgata) er også blant de mest populærere stedene. Der er det en gøyere rutsjebane, klatrestativ og sandkasse. Storhaugmarka er også godt likt p.g.a. det store klatrestativet. De fleste liker plasser hvor de kan bevege seg mye som å klatre, rutsje, rulle, løpe og holde forskjellige leker.
Og hva savner dere akkurat her (på Sven Oftedals plass)?
Armene spretter i været igjen! Mange ønsker seg lekehus, disser og stort klatrestativ (som på fiskelekeplassen). Litt mer spesielle ønsker er en regnbue på himmelen, basseng, en liten sjokoladefabrikk, en magisk smoothiemaskin og hemmelige hytter.