Reportasjer

Med hjerte for Storhaug

”Stavanger Øst har de siste årene gått noen runder gjennom gentrifiserings-kverna. Det tidligere arbeiderog industristrøket er transformert til en «It» destinasjon med fancy gatemat, hipsterøl og egen cocktail bar.”

Av Stian Robberstad

Natasja tar imot meg i atelieret på TOU. Tou Scene har ryddet opp i rekkene og heter nå TOU og er med egne ord en kunst, kunnskaps- og ressursarena og en av landets største uavhengige kulturinstitusjoner. Hun står i døra når avisas utsendte ankommer og viser vei opp trappene, gjennom gangene og inn i atelieret. Atelieret lukter en blanding av terpentin, maling, blindrammer og lerret, akkurat slik et atelier skal lukte.

– Håper du ikke synes det er for skittent her? 

Natasja smiler nervøst og unnskyldende. Jeg beroliger og minner om at jeg er over gjennomsnittet «kjent» med både TOU og diverse atelierer.

– Akkurat slik jeg liker det, sier jeg.

Hun byr på medbrakt kaffe og setter seg til rette i stolen med akkurat passe mengde malingflekker.

Debatt

Natasja er kjent for å ha meningers mot og har i en årrekke vært en aktiv debattant og skribent i det offentlige rom. Like mye en stemme for de svake i samfunnet som for underbetalte kunstnere og kulturarbeidere. Natasja fikk blant annet nasjonal oppmerksomhet da hun i protest meldte seg ut av BKFR (Bildende Kunstneres Forening Rogaland) da det ble kjent at de støttet Stavanger Kunstforenings omstridte salg av Barbara Hepworths skulptur Figure for Landscape 2014. Hun er ikke typen som inngår kompromisser.

Jeg kunne aldri vært politiker, jeg hadde bare ikke klart det. 

Hun er ikke redd for å gå i strupen på lokale byråkrater og politikere om hun er uenig i kulturbudsjetter eller fordeling av felleskapets goder.

Storhaug

Selv om Natasja er oppvokst i Sandnes sverger hun til Storhaug.

– Hvor skal en ellers bo? Hvem vil ikke bo her? Denne bydelen har alt, fantastiske turområder med tilgang til sjøen, kort vei til sentrum, restauranter og barer og kultur. Jeg fatter ikke folk som flytter til Tasta, hva kan være bedre enn Storhaug? Storhaug er variert og spennende, her har vi hele spekteret, de fattigste og de rikeste om en annen. Storhaug er mangfold. 

Stavanger Øst har de siste årene gått noen runder gjennom gentrifiserings-kverna. Det tidligere arbeider-og industristrøket er transformert til en «It» destinasjon med fancy gatemat, hippsterøl og egen cocktail bar.

– Vi liker oss best på Martinique, der har vi «alltid» gått, helt siden vi traff hverandre på Kunstskolen da jeg var sytten år. – Jeg liker det som skje her, en by må være dynamisk, da må vi godta at omgivelsene endrer seg, man kan ikke bevare alt, alt kan ikke være slik det var før. Husker du hvordan det var her før? Nesten ikke gatelys og ganske så skummelt om kvelden. Det er mye bedre her nå og dessuten mye finere. Jeg vet at du ikke har mye til overs for bygget rett opp i gata, men jeg liker det. Liker at det finnes Nille og dagligvarebutikk, det eneste som mangler er et vinmonopol, da er det komplett for min del. Det eneste jeg ikke liker er at sjøkanten sakte men sikkert privatiseres og bygges inne.

Kunstverket «Balje» ble innkjøpt av Nasjonalmuseet i 2020 og blir en del av museets samlinger.
Kunstverket «Balje» ble innkjøpt av Nasjonalmuseet i 2020 og blir en del av museets samlinger.

Lokalt engasjement

Natasja er gift og fremdeles kjæreste med Roar Houen, en meget kjent «Storhaugianer». Natasja var kun  seksten år da hun kom inn på Kunstskolen i Rogaland, skolen gjorde et sjeldent unntak, men det er en annen historie.

– Vi flyttet inn i barndomshjemmet til Roar i Egersundgata og har bodd der siden. Her vokste Roar opp og det har barna våre også gjort.

Som en familie på fire har de vært engasjert gjennom skole, fritidsaktiviteter og lokalpolitikk. Roar er en profilert politiker (venstre) og har blant annet sittet som leder for Storhaug Bydelsutvalg som etter sammenslåingen nå heter Storhaug kommunedelsutvalg. Houen er for tiden styreleder i Brodd FK.

– Ja, jeg har engasjert meg, og med glede, selv om vi til tider har hatt det ekstremt travelt så har det vært kjekt. Det er viktig å stille opp for lokalsamfunnet og for «landsbyen». Ikke alltid like kjekt å sitte vakt for korpset på skolen, men noen må gjøre det. 

Kunsthistorien

Billedkunstner Natasja har siden debuten på Hå Gamle Prestegård i 1992 gjort en rekke seperatutstillinger både nasjonalt og internasjonalt og har flere betydelige utsmykninger å vise til. I år kom også nyheten om at hun er kjøpt inn av selveste Nasjonalmuseet som har gått til innkjøp av maleriet «Balje» fra 2012 og på den måten skrevet Askelund inn i den offisielle kunsthistorien.

– Jeg mener kunst er viktig, det er ikke noe jeg bare sier, jeg mener kunst er dødsviktig, det er alvor.

Natasja smiler og byr på mer kaffe. Utenfor de store vinduene i atelieret regner og blåser det om hverandre, sommeren er i ferd med å forlate oss for denne gang.

Vis mer

Relaterte artikler

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Back to top button